03 jan ๐จ ๐ฆ๐ถ๐ป๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐น๐ฎ๐ฎ๐ ๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ ๐๐๐ฐ๐ฐ๐ฒ๐๐ฐ๐ฟ๐ถ๐๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ฎ
๐ค โJuf, ben ik zo klaar? Is het goed?โ Deze vragen klinken vast bekend in jouw klas! Hoe weten kinderen wanneer een opdracht รฉcht af is? Door succescriteria te gebruiken, geef je ze grip op hun eigen leerproces.
โ Denk bijvoorbeeld aan een creatieve opdracht zoals het tekenen van Sinterklaas. Door samen met de kinderen succescriteria op te stellen, weten ze precies wat belangrijk is: โHeeft Sinterklaas een mijter? Een staf? Een baard? Waar is hij, en wat doet hij in de tekening?โ Criteria zorgen voor duidelijkheid, omdat kinderen precies weten wat er van hen wordt verwacht bij een opdracht. Ze leren kritisch naar hun werk kijken en beslissen zelf wanneer iets af is.
๐ง Door samen na te denken over wat een opdracht succesvol maakt, worden kinderen mede-eigenaar van hun leerproces en werken ze met meer enthousiasme en focus aan hun taak. Meer lezen? Ontdek in dit blog hoe je succescriteria kunt inzetten bij jonge kinderen: https://bit.ly/4fOoYN6