kennis opleveren voor andere scholen
De vraag van irisz
Onderzoek onze interventies in relatie tot de opbrengsten en het welbevinden van medewerkers, gedurende het ontwerpproces van een nieuwe onderwijspraktijk voor de Synergieschool in Roermond.
De ervaring van de onderzoeker
Ik werk nu ongeveer 3 jaar samen met Hans en Juliette bij het vormgeven en tevens onderzoeken van de Synergieschool in Roermond. Hun enthousiasme en passie om te werken aan het onderwijs voor de toekomst ervaar ik als zeer aanstekelijk. Ik zou hen omschrijven als creatief, constructief, open, met gevoel voor humor. Het is bijzonder dat Hans en Juliette niet alleen oog hebben voor het begeleiden van leraren en de directie bij de Synergieschool, maar dat ze tevens erg nieuwsgierig zijn naar wat er nu werkt en waarom; kortom, om de ontwikkelingen bij de Synergieschool tevens de schragen met onderzoek, wat niet alleen bijdraagt aan de ontwikkeling van de Synergieschool, maar ook kennis oplevert voor andere scholen.
De opbrengsten
Door te participeren in onderzoek tijdens complexe ontwerpprocessen krijg je veel inzicht in je eigen competenties als procesontwerper en bemiddelaar van mogelijkheden. Je krijgt zicht op eigen handelen en op de effecten daarvan op de medewerkers. D.m.v. onderzoek valideer je je werk als procesbegeleider en tegelijkertijd doe je aan theorievorming. Dit onderzoek heeft inmiddels geleid tot het vastleggen van een IRISZ methodiek van veranderen waarmee inmiddels al heel wat scholen in de regio naar tevredenheid hebben leren werken. Het onderzoek heeft aangetoond dat onze interventies waarde creëren en rekening houden met de specifiek context en veranderdynamiek van een organisatie.
Dr. Arnoud Evers
Welten-instituut Onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie
Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Arnoud en geïnteresseerd in een samenwerking met IRISZ? Neem dan contact met ons op!