19 jun Artificiรซle intelligentie in het onderwijs #1 ๐ค๐ฌ
Werk jij of werken jouw leerlingen al met ๐พ๐๐๐ฉ๐๐๐? De integratie van ๐ ๐ช๐ฃ๐จ๐ฉ๐ข๐๐ฉ๐๐๐ ๐๐ฃ๐ฉ๐๐ก๐ก๐๐๐๐ฃ๐ฉ๐๐ (AI) in het onderwijs leidt tot veel belangstelling en debat. Hoewel ๐ผ๐ een enorm potentieel heeft om het leerlandschap te innoveren, kleven er ook ethische en pedagogische implicaties aan het gebruik van AI. Het mes snijdt aan twee kanten. Hoogste tijd dus om dit delicate evenwicht tussen ๐๐ฃ๐ฃ๐ค๐ซ๐๐ฉ๐๐, ๐๐ฉ๐๐๐๐ ๐๐ฃ ๐ฅ๐๐๐๐๐ค๐๐๐๐ nader te onderzoeken. ๐ฌ
Vanwege de omvang van het thema, doen we dat in ๐ฉ๐ฌ๐๐ ๐๐ก๐ค๐๐ฅ๐ค๐จ๐ฉ๐จ. In dit eerste deel focussen we op de mogelijke ๐ซ๐ค๐ค๐ง๐๐๐ก๐๐ฃ van het gebruik van AI, waarna we in de volgende post reflecteren op de ๐ข๐ค๐๐๐ก๐๐๐ ๐๐๐๐๐ฃ rondom AI. ๐ง ย ๐๐ค๐ ๐๐๐ฃ ๐ก๐๐ช๐ ๐๐๐๐ฉ๐๐: Bovenstaande afbeelding is gegenereerd met AI! Dat deden we door een AI gestuurd programma interpretaties te laten maken van ons logo ๐ผ๏ธ
Laten we allereerst inzoomen op ๐ฌ๐๐ฉ ๐ผ๐ ๐ซ๐ค๐ค๐ง ๐๐ ๐ก๐๐๐ง๐ ๐ง๐๐๐๐ฉ ๐ฏ๐ค๐ช ๐ ๐ช๐ฃ๐ฃ๐๐ฃ ๐๐๐ฉ๐๐ ๐๐ฃ๐๐ฃ. AI kan de ๐๐๐ข๐๐ฃ๐๐จ๐ฉ๐ง๐๐ฉ๐๐๐ซ๐ ๐ฉ๐๐ ๐๐ฃ ๐ซ๐๐ง๐ก๐๐๐๐ฉ๐๐ฃ waarmee leerkrachten worden geconfronteerd, waardoor ze zich meer kunnen concentreren op persoonlijk contact en individuele begeleiding. Zo zou kunstmatige intelligentie routinematige administratieve taken en enkele onderwijskundige taken deels over kunnen nemen – zoals het genereren van lesmateriaal of toetsen, het nakijken ervan of het invoeren van leerlinggegevens en hun voortgang. Dat zou betekenen dat leerkrachten meer tijd kunnen besteden aan het ontwikkelen van waardevolle persoonlijke relaties, interacties en mentoring met leerlingen. Bovendien kan AI leerkrachten inzichten bieden, hen helpen gebieden te identificeren waar leerlingen moeite mee hebben of uitblinken, en gerichte interventies aanbevelen om lacunes in leren of gedrag effectief bij te sturen.
Vanuit het ๐จ๐ฉ๐๐ฃ๐๐ฅ๐ช๐ฃ๐ฉ ๐ซ๐๐ฃ ๐๐ ๐ก๐๐๐ง๐ก๐๐ฃ๐ zou AI een middel kunnen zijn om het ๐ค๐ฃ๐๐๐ง๐ฌ๐๐๐จ ๐ซ๐๐ง๐๐๐ง ๐ฉ๐ ๐ฅ๐๐ง๐จ๐ค๐ฃ๐๐ก๐๐จ๐๐ง๐๐ฃ ๐๐ฃ ๐๐ฃ๐๐ก๐ช๐จ๐๐๐ซ๐๐ง te maken. Doordat AI gegevens van leerlingen, zoals interesses of de voortgang binnen bepaalde vakken, gemakkelijk kan bijhouden kan AI gepersonaliseerde leerervaringen en -ondersteuning op maat bieden. Door patronen te laten identificeren en analyseren door AI kan het bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad, het tempo en de inhoud van educatief materiaal aanpassen aan de unieke behoeften van elke leerling. Daarnaast kan de chatbot ChatGTP een hulpmiddel zijn tijdens het studeren zelf. Zo kan de chatbot feedback geven op huiswerk of gemaakte opdrachten, teksten nakijken en verbeteren, en kan het kennisvragen opstellen over elk onderwerp of geรผploadde tekst of boek. Tevens zou AI kunnen ondersteunen in het overbruggen van taalbarrieres, Door AI aangestuurde taalverwerkingsprogrammaโs kunnen leerlingen die een taalachterstand of -barriรจre ervaren wellicht beter ondersteund worden, waardoor het onderwijs op haar beurt nog inclusiever kan worden.
AI klinkt als ๐๐ค๐๐ ๐ฃ๐๐๐ช๐ฌ๐จ ๐ซ๐ค๐ค๐ง ๐๐๐ฉ ๐ค๐ฃ๐๐๐ง๐ฌ๐๐๐จ, ๐ฉ๐ค๐๐? Door de implementatie van AI in het onderwijs zouden leerkrachten hun waardevolle tijd terug kunnen krijgen en zou het onderwijs persoonlijker en inclusiever kunnen worden. Kortom, door de kracht van AI te benutten, worden nieuwe interessante mogelijkheden ontsloten. Maar wat doet AI met onze creativiteit, met het vermogen zelf kritisch na te kunnen denken, met onze gevoelens van privacy en eigenheid wanneer kunstmatige intelligentie ons in algoritmes probeert te vangen, met onze gevoelens van tijd, productiviteit en aandacht wanneer een computer het werk voor ons gaat doen? Zijn de bronnen waarop AI zich baseert wel te vertrouwen, en wat te denken van de precaire arbeid die AI draaiende houdt?
Bij IRISZ denken we graag na over de recente ontwikkelingen binnen het onderwijs, jij ook? ๐๐๐๐ฉ ๐ค๐ฃ๐จ ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ฃ ๐ฌ๐๐ฉ ๐๐๐ ๐ซ๐๐ฃ ๐ผ๐ ๐๐ฃ ๐๐๐ฉ ๐ค๐ฃ๐๐๐ง๐ฌ๐๐๐จ ๐ซ๐๐ฃ๐๐ฉ! Ons denken wordt binnenkort vervolgd, dan gaan we, in tegenstelling tot deze blogpost, dieper in op de minder positieve aandachtspunten rondom AI.
Geraadpleegde bronnen:
- Onderwijs van Morgen; ChatGPT verbannen uit de klas? Zet het in als leermiddel!; Ilona de Ruijter; 16 maart 2023.
- De Correspondent; Kunstmatige intelligentie is vooruitgang, beloven AI-bedrijven. Maar voor wie?; Maurits Martijn; 4 juni 2023.
- Surf Communities; Artificial Intelligence in het onderwijs: wat is het en wat kun je ermee?; Nina Reimert; 9 mei 2022.
- AG Connect; Generatieve AI, zoals ChatGPT, biedt het onderwijs veel kansen.; Thijs Doorenbosch; 14 april 2023.
- Kennisnet; AI blijft, evolueert en zet het onderwijs nog verder op zijn kop; Redactie Kennisnet; 8 juni 2023.