09 jun ๐ฆ๐๐๐๐ฒ๐ฒ๐บ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ธ๐ฒ๐ป ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐ฑ๐๐๐ฟ๐๐ฎ๐ฎ๐บ๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐ฟ
De Leerlingen van groep 8 van ๐ฝ๐ ๐ฟ๐ ๐๐๐๐ง๐ ๐ง๐๐ฃ๐ in Cadier & Keer onderzochten deze week of ๐๐๐ค๐๐ง๐๐ฃ๐๐จ๐ฉ๐ค๐๐๐๐ฃ een duurzaam alternatief zouden kunnen zijn voor het gebruik van fossiele energiebronnen. ๐ฅ
Een geรซngageerde cartoon vormde het startpunt van hun verkenning. Door gebruik te maken van ๐จ๐ฎ๐จ๐ฉ๐๐๐ข๐๐๐ฃ๐ ๐๐ฃ konden de leerlingen de complexiteit van het vraagstuk diepgaand doorgronden. Zo focusten ze zich niet alleen op de afzonderlijke ๐๐๐๐ก๐จ๐ฎ๐จ๐ฉ๐๐ข๐๐ฃ maar ook op de ๐ฌ๐๐จ๐จ๐๐ก๐ฌ๐๐ง๐ ๐๐ฃ๐ van de afzonderlijke deelsystemen binnen ๐๐๐ฉ ๐จ๐ฎ๐จ๐ฉ๐๐๐ข ๐๐ก๐จ ๐๐๐๐๐๐ก. Ze ontdekten ze dat onze โduurzame oplossingenโ vaak problemen creรซren in andere delen van de wereld. ๐
Uitkomst van hun verkenning? Dat biobrandstof hooguit een tijdelijk alternatief is. In de tussentijd zouden we het beste hard kunnen zoeken naar andere, duurzamere en minder schadelijke, alternatieven. ๐ฑ
Wil je meer weten over werken met systeemdenken in groep 7 en 8? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!
#irisz #iriszonderwijsadvies #onderwijs #primaironderwijs #basisonderwijs #voortgezetonderwijs #systeemdenken #duurzaamheid #biobrandstof #groep7 #groep8 #DeKeerkring #Cadierenkeer