30 jun ๐๐ฟ๐๐ถ๐ณ๐ถ๐ฐ๐ถรซ๐น๐ฒ ๐ถ๐ป๐๐ฒ๐น๐น๐ถ๐ด๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฒ ๐ถ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ท๐ #๐ฎ ๐ค๐ฌ
Werk jij of werken jouw leerlingen al met ๐พ๐๐๐ฉ๐๐๐? De integratie van ๐ ๐ช๐ฃ๐จ๐ฉ๐ข๐๐ฉ๐๐๐ ๐๐ฃ๐ฉ๐๐ก๐ก๐๐๐๐ฃ๐ฉ๐๐ (AI) in het onderwijs leidt tot veel belangstelling en debat. Hoewel ๐ผ๐ een enorm potentieel heeft om het leerlandschap te innoveren, kleven er ook ethische en pedagogische implicaties aan het gebruik van AI. Het mes snijdt aan twee kanten. Hoogste tijd dus om dit delicate evenwicht tussen ๐๐ฃ๐ฃ๐ค๐ซ๐๐ฉ๐๐, ๐๐ฉ๐๐๐๐ ๐๐ฃ ๐ฅ๐๐๐๐๐ค๐๐๐๐ nader te onderzoeken. ๐ฌ
Vanwege de omvang van het thema, doen we dat in ๐ฉ๐ฌ๐๐ ๐๐ก๐ค๐๐ฅ๐ค๐จ๐ฉ๐จ. In het eerste deel focusten we op de mogelijke ๐ซ๐ค๐ค๐ง๐๐๐ก๐๐ฃ van het gebruik van AI, waarna we in deze post reflecteren op de mogelijke ๐ฃ๐๐๐๐ฉ๐๐๐ซ๐ kanten van AI. ๐ง
Een veelgehoorde zorg over het gebruik van AI in het onderwijs gaat over ๐ฅ๐ก๐๐๐๐๐๐ฉ. Zo kan het een uitdaging zijn om te bepalen of een tekst is geschreven door een leerling of door AI. Hoewel er soms aanwijzingen te vinden zijn of een tekst gegenereerd is door AI – zoals vreemde formuleringen, onjuiste feiten en het ontbreken van juiste bronvermeldingen – wordt het onderscheid steeds moeilijker te maken. Het is immers zo dat AI door elk gebruik steeds โslimmerโ wordt, en daardoor steeds moeilijker te onderscheiden zal zijn van menselijk schrijven. Enkele Amerikaanse scholen hebben daarom maatregelen genomen door ChatGPT te blokkeren op computers en mobiele telefoons binnen het eigen netwerk. Zij zijn niet alleen van mening dat AI de ontwikkeling van het kritisch denken, het probleemoplossend vermogen en de creativiteit belemmert, maar ook dat leerlingen te veel afhankelijk worden van AI.
Een tweede grote zorg heeft te maken met het ๐๐ง๐ค๐ฃ๐ข๐๐ฉ๐๐ง๐๐๐๐ก waarmee AIโs werken. De AIโs, zoals ChatGPT, waar momenteel veel over wordt gesproken, zijn afhankelijk van enorme hoeveelheden data. Vaak zonder expliciete toestemming en zonder herleidbare afkomst maken de bedrijven achter deze AI programmaโs gebruik van enorme hoeveelheid data en afbeeldingen van het internet. Een groot onderzoek van The Washington Post ontdekte dat de dataset teksten bevat van bronnen, zoals Wikipedia, Google Patents, The New York Times, maar ook van het Russische staatsmedium RT, de neonazistische website stormfront.org en diverse persoonlijke blogs. Het is van extreem belang om te begrijpen hoe deze applicaties tot beslissingen komen en welke bronnen ze daarvoor aanwenden. Zodoende blijkt dat AI-algoritmen onbedoeld vooroordelen kunnen versterken, seksistische en racistische teksten kunnen genereren, en ook fake-news kan presenteren als feiten, omdat de AI zich enkel baseert op aangewezen bronnen binnen de database.ย
Ook de manier waarop AI ๐ค๐ฃ๐๐๐ก๐๐๐ ๐๐๐๐ binnen het onderwijs kan versterken is een punt van aandacht. Het nieuwste model van ChatGPT is bijvoorbeeld alleen toegankelijk via tegen een betaling van $20 per maand. Daarnaast vereist een brede implementatie van AI in het onderwijs toegang tot dure en betrouwbare technologie en een stabiele internetverbinding. Dit is niet voor elke leerling haalbaar, tevens hebben onderwijsinstellingen beperkte financiรซle middelen. Dat zou betekenen dat een digitale kloof educatieve ongelijkheden zou kunnen versterken en leerlingen uit sociaaleconomisch achtergestelde achtergronden extra benadeeld gaan worden.
En welke implicaties hebben deze ontwikkelingen voor ๐๐ ๐ง๐ค๐ก ๐ซ๐๐ฃ ๐๐ ๐๐ค๐๐๐ฃ๐ฉ? Deskundigen verwachten niet dat kunstmatige intelligentie ooit de rol van de docent in het onderwijs zal overnemen, maar stellen wel dat een sterke afhankelijkheid van AI-technologie de positie en de waarde van menselijke interactie in het leerproces zouden kunnen verminderen. Het vinden van de juiste balans tussen technologie en menselijke betrokkenheid is daarom van cruciaal belang om een complete onderwijservaring te waarborgen.
Zoals in onze vorige post naar voren is gekomen, hebben op AI-gebaseerde innovaties het potentieel om het hedendaagse onderwijs te revolutioneren door gepersonaliseerd leren te bevorderen, docenten te ondersteunen en inclusiviteit te stimuleren. Echter, zoals uit deze blogpost blijkt, dienen bij de implementatie van AI in het onderwijs ethische overwegingen leidend te zijn. Het vinden van een delicate balans tussen innovatie en ethiek is van cruciaal belang om de privacy van studenten te waarborgen, vooroordelen aan te pakken in de data waar AI uit put, een digitale kloof van ongelijkheid te voorkomen en het menselijke aspect in het onderwijs te waarborgen.ย
Bij IRISZ denken we graag na over de recente ontwikkelingen binnen het onderwijs, jij ook? ๐๐๐๐ฉ ๐ค๐ฃ๐จ ๐ฌ๐๐ฉ๐๐ฃ ๐ฌ๐๐ฉ ๐๐๐ ๐ซ๐๐ฃ ๐ผ๐ ๐๐ฃ ๐๐๐ฉ ๐ค๐ฃ๐๐๐ง๐ฌ๐๐๐จ ๐ซ๐๐ฃ๐๐ฉ! ๐๐ค๐ ๐๐๐ฃ ๐ก๐๐ช๐ ๐๐๐๐ฉ๐๐: Bovenstaande afbeelding is gegenereerd met AI! Dat deden we door een AI gestuurd programma interpretaties te laten maken van een foto van ons ๐ผ๏ธ
Geraadpleegde bronnen:
- Onderwijs van Morgen; ChatGPT verbannen uit de klas? Zet het in als leermiddel!; Ilona de Ruijter; 16 maart 2023.
- De Correspondent; Kunstmatige intelligentie is vooruitgang, beloven AI-bedrijven. Maar voor wie?; Maurits Martijn; 4 juni 2023.
- Surf Communities; Artificial Intelligence in het onderwijs: wat is het en wat kun je ermee?; Nina Reimert; 9 mei 2022.
- AG Connect; Generatieve AI, zoals ChatGPT, biedt het onderwijs veel kansen.; Thijs Doorenbosch; 14 april 2023.
- Kennisnet; AI blijft, evolueert en zet het onderwijs nog verder op zijn kop; Redactie Kennisnet; 8 juni 2023.
- De Correspondent; Mijn boek is waarschijnlijk trainingsmateriaal voor ChatGPT. Mag dat?; Maurits Martijn; 25 juni 2023.
- Tegenlicht, VPRO; De prijs van AI; Marije Meerman; 8 juni 2023.