17 nov โ๐๐น๐ ๐ฒ๐ฟ ๐๐ถ๐ท๐ฑ ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐.โ ๐๐๐ป๐๐ ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐น๐ผ๐๐ถ๐ป๐ด ๐๐ฎ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐ฏ๐ฟ๐ฒ๐ถ๐ป ๐ถ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ท๐.
โKinderen die zich bezighouden met kunst hebben minder problemen met hun leeftijdsgenoten, leraren en volwassenen, en het is minder waarschijnlijk dat ze een depressie ontwikkelen. Over het algemeen hebben ze een grotere kans om gezonder te leven en betere beslissingen te nemen.โ ๐ญ
Is het tijd om kunst en creativiteit een prominentere rol te geven in ons onderwijs? Moeten we meer investeren in hoogstaand en inspirerend kunstonderwijs? Welke rol nemen kunst en creativiteit binnen jouw school in? ๐จ๐ผ๏ธ๐
Susan Magsamen en Ivy Ross ontkrachten in hun boek “๐ฌ๐ผ๐๐ฟ ๐๐ฟ๐ฎ๐ถ๐ป ๐ผ๐ป ๐๐ฟ๐” de veronderstelling dat kunst een luxe is, een activiteit om te ondernemen als โer tijd over isโ. De auteurs stellen daarentegen dat kunst en creativiteit niet alleen een verrijking zijn, maar ook essentieel voor de ontwikkeling van het brein. ๐ง ๐๐ถ
Volgens de auteurs dragen kunst en creativiteit in het onderwijs bij aan mรฉรฉr dan alleen goede prestaties; het draagt bij aan de mentale gezondheid, motivatie, executieve functies, en het welzijn van leerlingen. De auteurs wijzen ook op de cruciale rol van kunst bij het versterken van neuroplasticiteit, het groei en verandervermogen van het brein. Muziek, tekenen, schilderen, drama, poรซzie en fictie hebben dus รฉcht meetbare positieve effecten op het brein. ๐ผ๐ญโ๏ธ
๐๐ป Lees hier een interessant artikel over het boek – https://bit.ly/3MFSLvu