๐Ÿ™‹๐Ÿผโ€โ™€๏ธ โ€œ๐—๐—ผ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ถ๐˜€๐—ท๐—ฒ๐˜€, ๐˜„๐—ถ๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ป๐—ผ๐—ด ๐—ถ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ถ๐—ด?โ€

๐Ÿค” Wanneer doen leerlingen wel of niet mee aan de instructie van een herhalingsdoel? Vraag jij je dat ook wel eens af? Je kunt jouw leerlingen natuurlijk vragen om zichzelf in te schatten, maar vaak overschatten of onderschatten ze zichzelf (ja, net als wij volwassenen ๐Ÿ˜‰). Daardoor is zelfinschatting niet altijd voldoende โ€˜objectiefโ€™ om een verantwoorde keuze te maken. Dit is waar Formatief Handelen bij kan helpen!

๐Ÿ”Ž Het verzamelen van informatie over waar jouw leerlingen staan, zorgt ervoor dat je de juiste beslissingen kunt nemen over het vervolg van je les. Dit maakt je instructie effectiever en gerichter. Formatief Handelen geeft jou als leerkracht concrete handvatten om inzicht te krijgen in wat kinderen begrijpen, kennen en kunnen, zodat je niet op basis van aannames werkt.

โฐ Juf Lieke van BS de Lindegaerd gebruikt een handige werkvorm uit Formatief Handelen aan het begin van haar les om snel te checken wat kinderen al begrijpen, kennen en kunnen. Binnen 5 minuten heeft ze genoeg informatie om haar lesaanpak aan te passen op wat de kinderen รฉcht nodig hebben!

โœ… Benieuwd hoe jij dit in jouw klas kunt toepassen? Bekijk de handige downloads via deze link, https://bit.ly/4d87EAU, en ontdek opdrachten die aansluiten bij de doelen van jouw groep!